سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زراعت و اصلاح نباتات


زراعت و اصلاح نباتات

الهه
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات هستم امیدوارم از سایت من خوشتان بیاید هر چند شاید دارای نقص های باشد ولی با نظر دادن شما امیدوارم بتوانم این نقص را اصلاح کنم دو چیز را هرگز فراموش نکن : 1) خدا را 2) مر گ را دوچیز راهمواره فراموش کن : 1) کسی به تو بدی کرد 2) به کسی خوبی کردی
وضعیت من در یاهـو

20تعداد بازدید روزانه

نیشکر گیاهی است چند ساله از تیره گندمیان که به جهت تولید و استحصال قند از ساقه آن کشت میشود. این گیاه علاوه بر تولید شکر جهت تغذیه دام، صنعت کاغذ و چوب و تولید الکل استفاده میشود. برزیل، هند و چین مهمترین تولید کنندگان نیشکر در جهان هستند. در ایران نیز خوزستان قطب تولید نیشکر میباشد. نیشکر مهمترین گیاه در تبدیل انرژی خورشید به ماده خشک است.


اکولوژی نیشکر:

نیشکر گیاه خاص مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است .در جه حرارت متوسط برای رشد ونمو وساختن قند کافی در ساقه ها لازم است بین 30 درجه تا 34 درجه می باشد ، جذب عناصر غذایی تابع در جه حرارت می باشد که در حرارت زیر 19 درجه جذب ازت انجام نمی شود .نیشکر برای رشد و نمو خود نیاز به رطوبت فراوان دارد ،یک بوته کامل نیشکر روزانه حدود 4 لیتر آب تبخیرمی کند .

خاکهای عمیق  با بافت متوسط تا نیمه سنگین برای نیشکر مفید است .

نور یکی از فاکتورهای محیطی که روی رشد و نمو تاثیر می گذارند که در روزهای خیلی کوتاه نیشکر به گل می رود .

مورفولوژی نیشکر:

ساقه:

ارتفاع ساقه نیشکر  1/5 تا 4  و حتی گاهی بیشتر می رسد .

قطر ساقه در پایین ضخیم تر بوده و بطرف بالا به تدریج

 کاهش پیدا میکند ،قطر ساقه ها در گونه های مختلف 6 تا 15 سانتی متر متفاوت می باشد که ذخایر ساکارز بیشتر در قسمت مرکزی و پایینی می باشد .پس از خوابیدن قلمه ها ،جوانه های جانبی به سرعت رشد کرده و بصورت ساقه و یا برگ اولیه از زمین بیرون می آید از جوانه های جانبی واقع پاجوش های جدیدی بوجود می آید .

ساقه نیشکر از 72 تا 76 درصد و 24 تا 27 درصد مواد جامد ،که مواد جامد خود شامل 11 تا 14 درصد فیبر و 10 تا 16 درصد قند می باشد

نکته : با خرد کردن و عصاره گیری از ساقه نیشکر ،عصاره حاوی 75 تا 93 درصد قند بدست می آید.

ریشه:

ازدیاد نیشکر بصورت قلمه زنی می باشد .پس از آنکه قلمه ها در شرایط مناسب محیطی قراربگیرند ریشه های نازک و سفید رنگ از آن خارج می شود .

در داخل خاک معمولا سه نوع ریشه بوجود می آید ...

ریشه های سطحی : دارای انشعابات زیاد و طول انها وابسته به رقم بین 25تا 50 سانتیمتر است .

ریشه های میانی :این ریشه ها را ریشه های پشتیبان نیز می گونید که نقش تثبیت گیاه را دارند .

ریشه های عمیق: در چند متری زمین نفوذ می کنند.

برگ نیشکر :

برگها بصورت متناوب روی ساقه ، برگ فاقد دمبرگ بوده و انتهای آن بصورت غلاف اطراف ساقه پیچیده شده و در محل گره ها به ساقه متصل می گردد .

گل نیشکر :

نیشکر بعداز 12 تا 24 ماه رشد رویشی ،چنانچه تحت شرایط روزهای بسیار کوتا قرار بگیرد ،تولید گل می کند .

گل آذین بصورت خوشه ای مرکب ،گل دارای 3 پرچم و مادگی می باشد بسیاری از ارقام زراعی نر عقیم بوده و بذر تولید نمی کند ( گل های انتهایی بارور و گل های پایینی عقیم هستند ).

بذر نیشکر شبیه گندم است دانه قدرت حیاتی کمی داشته و بعد از رسیدن پس از مدت کوتاهی از بین می رود .


ارسال شده در توسط الهه
سفارش تبلیغ



">ا