سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زراعت و اصلاح نباتات


زراعت و اصلاح نباتات

الهه
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات هستم امیدوارم از سایت من خوشتان بیاید هر چند شاید دارای نقص های باشد ولی با نظر دادن شما امیدوارم بتوانم این نقص را اصلاح کنم دو چیز را هرگز فراموش نکن : 1) خدا را 2) مر گ را دوچیز راهمواره فراموش کن : 1) کسی به تو بدی کرد 2) به کسی خوبی کردی
وضعیت من در یاهـو

75تعداد بازدید روزانه

گندم معمولی:

این گندم، دارای بیشترین پراکندگی در دنیا است و تقریباّ 90درصد از اراضی زیر کشت گندم دنیا را به خود اختصاص داده است.

مصرف این نوع گندم بیشتر برای تهیه نان می باشد و به همین دلید آن را گندم نان می نامند. گندم معمولی دارای فرم های پائیزه و بهاره است.

گندم های معمولی را به کمک خصوصیاتی چون شکل سنبله،ریشک دار یا بدون ریشک،رنگ ریشک،گلوم و کرک داری،تراکم یا فشردگی سنبله(تراکم سنبله عبارت است از تعداد سنبلچه های موجود در یک سانتی متر)،دندانه های رأس گلومو تعداد گل های درون سنبلچه می توان تشخیص داد.

گندم دوروم:

گندم دوروم بعد از گندم معمولی دارای اهمیت بسیار زیادی است. این گندم بیشتر برای تهیّه ماکارونی، شیرینی پزی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و عمدتاً در برخی از کشورهای مدیترانه ای، ایران، عراق، روسیه، پاکستان، چین، آمریکا، کانادا و آرژانتین کشت می گردد. گندم دوروم گندم منطقه استپی و دارای فرم های بهاره و پائیزه می باشد. ساقه این گندم در بخش بالایی تو پر می باشد و سنبله های آن تقریباً کوتاه(cm10-4)و تقریباً همیشه ریشک دار است. ریشک ها طویل تر از سنبلهو تقریباً موازی آن است. گلوم های آن ضخیم و به رنگ زرد، قرمز و سیاه... یافت می شود. محور خوشه غیر شکننده و هر سنبلچه آن دارای 7-5 گل است. دانه های آن طویلتر از گندم معمولی است. دانه ها شیشه ای تر(غنی از مواد پروتئینی)و به رنگ سفید خاکستری یا قرمز دیده می شود. گندم های دوروم بر اساس رنگ ریشک و دانه قابل تشخیص می باشند. انواع گلوم در گندم((Bilteanu et 1969 گندم دوروم وزن هزار دانه زیاد(بیش از 50گرم)بوده و مقدار گلو تن آن بیش از30 %و یا مقطع شیشه ای که دارد جزء گندم های بسیار سخت شناخته گردیده است. موقع آسیاب کردن مقدار زیادی بلغور تولید می شود و برای تولید چسب نیز قابل استفاده است. گندم دوروم را با شناخت مشخّصات خاص خودش می توان با گندم معمولی(نرم)مقایسه کرد. به سبب اینکه فاقد ژنوم Dمی باشد در مناطق خشک دارای سرعت دوره رشد بیشتری است و لذا زودتر برداشت می گردد. این گندم به طرف روز کوتاهی تمایل دارد و در آن صورت دیر رس می گردد. و لذا بایستی زود تر کاشته شود. نسبت به بستر بذر نا مناسب حساس است و نسبت به گندم معمولی صفر فیزیو لوژیکی بالا تری دارد.(بیشتر از 5درجه سانتیگراد)و در نتیجه نیازمند بالا تری در زمان رشد اولیًه است.این گندم خاصیت پنجه زنی کمتری دارد، و بدین سبب در صورتی که بذر به اندازه کافی کاشته نشود، مزرعه یکنواخت به نظر نخواهد رسید.


ارسال شده در توسط الهه
سفارش تبلیغ



">ا