سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زراعت و اصلاح نباتات


زراعت و اصلاح نباتات

الهه
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات هستم امیدوارم از سایت من خوشتان بیاید هر چند شاید دارای نقص های باشد ولی با نظر دادن شما امیدوارم بتوانم این نقص را اصلاح کنم دو چیز را هرگز فراموش نکن : 1) خدا را 2) مر گ را دوچیز راهمواره فراموش کن : 1) کسی به تو بدی کرد 2) به کسی خوبی کردی
وضعیت من در یاهـو

36تعداد بازدید روزانه

اثرات فیزیولوژیکی اتیلن

1- رسیدن میوه : اتیلن یک نقش ضروری در تنظیم رسیدن میوه های کلایمتریک ایفا می کند .

2- رشد گیاهچه : اولین اثر اتیلن در مورد گیاهچه هایاتیوله شده نخود در سال 1901 توسط نلجوبو مشاهده شد. اتیلن از رشد طولی جلوگیری کرده و گسترش جانبی و رشد افقی را تحریک می کند هم چنین اتیلن می تواند عامل بازدارنده یا تسریع کننده رشد طولی، ساقه های در حال رشد، ریشه ها و اندامهای دیگر باشد. جلوگیری از رشد طولی ساقه سریع و قابل برگشت می باشد . همچنین نشان داده شده است که اتیلن رشد طولی را در ریشه و ساقه ها تحریک می کند، اما این علت به میزان کمتری نسبت به اثر بازدارندگی صورت می گیرد .

3- ریزش : ریزش ممکن است به جدا شدن یک اندام یا قسمتگیاهی از گیاه مادری اطلاق شود. سه گروه ازشواهد که از نقش اتیلن در ریزش حمایت می کنند توسط رایر(1985) ارائه شده اند که این امروز نیز هنوز به کار می رود . اول، میزان تولید اتیلن در برخی از اندامهای در حال ریزش قبل از ریزش گیاه افزایش می یابد. دوم، در گونه های تیمار شده با اتیلن و ترکیبات آزادکننده اتیلن در دامنه وسیعی از گونه های گیاهی، ریزش راتحریک می کند. سوم، جلوگیری از بیوسنتز یا عمل اتیلن باعث ممانعت از ریزش خواهد شد .

4- گلدهی : اتیلن یکی از ترکیبات کلیدی موجود در دود می باشد که فرایند گلدهی را تسریع می کند. در بسیاری از موارد اتیلن از گلدهی جلوگیری به عمل می آورد، ولی دارایاثر تسریع کنندگی بر روی گلدهی آناناس، انبه، لیچی دارد. گیاهان می توانند توسط اتیلن تیمار شوند که این کار توسط استفاده مستقیم از اتیلن یا با استفاده از ترکیبات آزاد کننده اتیلن از قبیل اترل 2- کلرواتیل فسفریک اسید یا به صورت غیر مستقیم و با استفاده از اکسینها می باشد که به طور طبیعی تولید اتیلن را تحریک می کنند .

5- پیری : محققین نشان داده اند که برگها و گلها هر دو با استعمال خارجی اتیلن فرایندپیری را تسریع نمودند که این خود به دلیلافزایش تولید اتیلن در طی پیری می باشد باید توجه داشت که موارد استثنایی نیز وجود دارد که اتیلن به تنهایی در فرایند پیری موثر نباشد. بلیکر و همکاران (1988) نشان دادند که برگهای غیر حساس به اتیلن درگیاه جهش یافتهArabidopsis نسبت به انواع وحشی به نسبت کمتری پیر می شوند اما هنوز پیر می شوند، این نشان می دهد که اتیلن تنها عامل به کار رفته در پیری نمی باشد . به علاوه گیاهانی نیزوجوددارند که قبل از پیری در میزان اتیلن خود افزایشی نشان نمی دهند.

(دکتر قدرت الله فتحی و مهندس بهروز اسماعیل پور 7913) .


ارسال شده در توسط الهه
سفارش تبلیغ



">ا