سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زراعت و اصلاح نباتات


زراعت و اصلاح نباتات

الهه
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات هستم امیدوارم از سایت من خوشتان بیاید هر چند شاید دارای نقص های باشد ولی با نظر دادن شما امیدوارم بتوانم این نقص را اصلاح کنم دو چیز را هرگز فراموش نکن : 1) خدا را 2) مر گ را دوچیز راهمواره فراموش کن : 1) کسی به تو بدی کرد 2) به کسی خوبی کردی
وضعیت من در یاهـو

37تعداد بازدید روزانه

اثرات فیزیولوژیکی اسید آبسزیک :

1- انسداد روزنه ای :

اهمیت اسید آبسزیک به عنوان یک ماده رشد گیاهی القا کننده استرس، برای سالهای زیادی است که شناخته شده است . ریشه های تحت استرس آب نیز، می توانند ABA تولید کرده و در سر تا سر گیاه سنتز شوند.

تصور بر این است وقتی که محدودیت آب وجود دارد، نوک ریشه بادرک این مسئله، ABA تولید کرده و به برگها انتقال داده می شود که این خود باعث بسته شدن روزنه ها می گردد. بنابراین در نهایت منجر به کاهش از دست رفتن آب و فتوسنتز می شود و به این دلیل به عنوان یک مکانیزم حفظ بقا عمل می کند. وقتی گیاه تحت شرایط تنش قرار می گیرد ABA باعث خروج k+ از سلولهای محافظ خواهد شد، در حالی که H+ و اسیدهای آلی وارد شده و سبب بسته شدن روزنه ها می شوند .

2- مقاومت در برابر استرس شوری و درجه حرارت : میزان یا تعداد ABAدر پاسخ به تنش شوری، سرماو درجه حرارت بالا افزایش پیدا می کند، که هر کدام از آنها باعث کاهش آب می شوند.مشخص شده است که کاربرد خارجی ABA این توانایی را دارد که گیاهان را در مقابل سرمازدگی و نمک اضافی مقاوم سازد .

3- خواب بذر : تحقیق اولیه توسط ایگال و دارینگ (1963) نشان داد که در شرایط روزهای کوتاه میزان ABA در جوانه ها و برگها زیاد شده و در نتیجه سبب ایجاد خواب در گیاه می گردد . همچنین استعمال خارجی ABA بر روی جوانه هایی که در حال خواب نیستند، خواب را در آنها تحریک کرده است. نشان داده شده است که تیمارهای روز کوتاه که خواب را در بعضی گونه ها القا می کند، نمی تواند سبب افزایش در سطوح ABA شود، که به القای خواب بستگی دارد .

4- ریزش، جوانه زدن بذر و رشد : آقای اسبورن در سال 1989 اثرات اتیلن و ABA را روی ریزش مورد بررسی قرار داد و نتیجه گرفت که ABA نقش مستقیمی در فرایند ریزش ندارد و احتمالا ABA به صورت غیر مستقیم باعث پیری زودرس یا زودهنگام می شود. علت آن بالا رفتن تولید اتیلن می باشد که باعث فعال شدن ژنهای زیادی می گردد که در پیری دخالت دارند .

(دکتر قدرت الله فتحی و مهندس بهروز اسماعیل پور 1379) .


ارسال شده در توسط الهه
سفارش تبلیغ



">ا