سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زراعت و اصلاح نباتات


زراعت و اصلاح نباتات

الهه
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات هستم امیدوارم از سایت من خوشتان بیاید هر چند شاید دارای نقص های باشد ولی با نظر دادن شما امیدوارم بتوانم این نقص را اصلاح کنم دو چیز را هرگز فراموش نکن : 1) خدا را 2) مر گ را دوچیز راهمواره فراموش کن : 1) کسی به تو بدی کرد 2) به کسی خوبی کردی
وضعیت من در یاهـو

21تعداد بازدید روزانه

ماهیت شیمیایی اسید آبسزیک

اسید آبسزیک در ساختمان خود حلقه پیریمیدین (یک حلقه ) دارد و یک اسید آلیاست .

مراکز عمده ساخته شدن اسید آبسیزیک

محل ساخته شدن این هورمون جای خاصی در گیاه نسبت به تمام اندامهای می توانند بر حسب نیاز به تولید این ماده بپردازد .

نحوه انتقال اسید آبسیزیک در گیاه

انتقال این هورمون در آوندها صورت می گیرد .

تسریع در تشکیل ریشه در برخی از گونه های ریشه را بهبود می بخشد .

اثر روی گلدهی

در برخی از گیاهان روز کوتاه به گلدهی کمک می‌کند که ممکن است ناشی از کند سازی رشد باشد که خود آن می تواند برای گل دادن مساعد باشد .

در طولانی کردن دوره خواب بذور و جوانه‌ها و کوتاه داشتن قد گیاهان چوبی از این هورمون استفاده می‌کنند.

استفاده از این هورمون باعث کنترل بسته شدن روزنه‌های گیاه می‌شود که بدین وسیله در هنگام کم آبی مانع از دست رفتن آب گیاه می شود.

دخالت در تشکیل غده:

 در گیاهانی که در روزهای کوتاه غده‌های خود را گسترش می‌دهند عامل موثر در تحریک رشد غده‌ها هورمون اسیدآبسیزیک می‌باشد.

آزمایشی به منظور مطالعه تاثیر د و تنظیم کنند ه رشد گیاهی (اسید آبسزیک و کینتین) بر جوانه زنی بذر و رشد اولیه گیاهچه ها و تحمل شوری د ر د و رقم گند م حساس(گاسپارد ) و مقاوم(آذر2) انجام شد . آنالیز آماری صفات بررسی شد ه د ر مرحله جوانه زنی و رشد گیاهچه ها نشان د اد که شوری منجر به کاهش میزان جوانه زنی بذور و رشد گیاهچه ها د ر هر د و رقم گرد ید . با افزایش غلظت نمک د رصد آب گیاهچه ها و محتوای نسبی آب(RWC) د ر آن ها کاهش یافت. با این حال نتایج آزمایش نشان د اد که اثرات باز د ارند ه نمک د ر رشد گیاهچه های رقم گاسپارد بطورمعنی د اری بیشتر از رقم آذر2 بود که د ر واقع بیانگر تشابه وضعیت تحمل به شوری د ر مراحل جوانه زنی و گیاه کامل د ر این د و رقم می باشد . اسید آبسزیک اثرات بازد ارند گی شد ید ی بر جوانه زنی و رشد گیاهچه های هر د و رقم داشت. اما اثرات بازد ارند ه آن بر رشد کلئوپتیل و ساقه چه ها به مراتب بیشتر از کاهش رشد ریشه چه ها بود . روند کاهش رشد ریشه چه و کلئوپتیل د ر قیاس با شاهد د ر اثر تیمار با اسید آبسزیک نشان دهنده حساسیت بیشتر رقم آذر2 به این ماد ه تنظیم کنند ه رشد بود . برهمکنش های معنی د اری بین سطوح مختلف شوری و اسید آبسزیک مشاهد ه گرد ید ، به این معنا که پاسخ رشد ی گیاهچه ها تحت اثرات توامان شوری و اسید آبسزیک متفاوت بود ، اما هر د و رقم تحت اثر این د و عامل بازد ارند ه واکنش یکسانی از خود نشان د اد ند . کینتین باعث افزایش د رصد جوانه زنی بذور و وزن تر و خشک گیاهچه های هر د و رقم نسبت به گیاهچه های شاهد گرد ید . اما کینتین اثرات بازد ارند گی شد ید ی بر رشد ریشه چه ها د اشت. محتوای آب بافتی گیاهچه ها و RWC د ر اثر تیمار کینتین افزایش پید ا کرد که این د و پارامتر با تغییرات جوانه زنی و رشد طولی گیاهچه ها همبستگی بالا و معنی د اری د اشت.

(ترجمه دکتر عوض کوچکی و دکتر غلامحسین سرمدنیا 1388، دکتر مرتضی خوشخوی و همکاران 1383)


ارسال شده در توسط الهه
سفارش تبلیغ



">ا