سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زراعت و اصلاح نباتات


زراعت و اصلاح نباتات

الهه
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات هستم امیدوارم از سایت من خوشتان بیاید هر چند شاید دارای نقص های باشد ولی با نظر دادن شما امیدوارم بتوانم این نقص را اصلاح کنم دو چیز را هرگز فراموش نکن : 1) خدا را 2) مر گ را دوچیز راهمواره فراموش کن : 1) کسی به تو بدی کرد 2) به کسی خوبی کردی
وضعیت من در یاهـو

12تعداد بازدید روزانه

بررسی اثر هورمون سایکوسل بر برخی صفات کمی بادام زمینی در دو شرایط تنش خشکی و بدون خشکی

چکیده:

 به منظور بررسی اثر هورمون سایکوسل ) بر عملکرد و اجزای عملکرد 5 ژنوتیپ بادام زمینی تحت دو رژیم آبیاری و خشکی و تعیین تاثیر این هورمون در تحمل به تنش خشکی، آزمایشی در سال 1387 در استان گیلان بصورت

 فاکتوریل با پایه طرح بلوک‌های کامل تصادفی با سه تکرار در منطقه ضیابر از توابع صومعه‌سرا در دو آزمایش جداگانه (تنش خشکی و بدون تنش) انجام گرفت. فاکتورهای آزمایش شامل 5 ژنوتیپ بادام‌زمینی و سه سطح هورمون سایکوسل (صفر، 2 و 4 میلی‌گرم در لیتر) بودند. نتایج نشان داد که هورمون سایکوسل در غلظت 4 میلی‌گرم در لیتر در شرایط تنش خشکی و غلظت 2 میلی‌گرم در لیتر در شرایط عادی رطوبتی بیشترین تاثیر را در افزایش صفات تعداد انشعابات شاخه، وزن غلاف رسیده و عملکرد غلاف رسیده دارا بود. رقم ICGV93420 در شرایط تنش خشکی برای هر 3 صفت مذکور و در شرایط بدون تنش برای صفات عملکرد غلاف و وزن غلاف رسیده بیشترین مقدار را نشان داد.

 مقدمه:

 بادام زمینی بعد ازسویا یکی ازمهم ترین دانه های روغنی به شمار می آید که به خاطر دانه های روغنی و پروتئین آن کشت می شود. روغن بادام زمینی یکی از مهم ترین روغن های گیاهی درمناطقی است که سایر گیاهان روغنی نمی توانند در آن مناطق رشد کنند. امروزه استفاده از کند کننده های رشد گیاهی با هدف محدود کردن رشد در زراعت و باغبانی بسیار معمول است. معمولی ترین وشناخته شده ترین گروه کند کننده های رشد گیاهی موجود موادی هستند که از بیوسنتز جیبرلین ممانعت می کنند (آرتکا 1999). در این بین سایکوسل امروزه در سطح تجاری کاربرد فراوانی دارد. اثرات سایکوسل بر روی گیاهان مختلف و همچنین ارقام یک گونه متفاوت است و گونه های گیاهی در پاسخ به ماده مذکور واکنش های متفاوتی از خودنشان می دهد( هاسپریس،1980؛ لیستر 1967، لورد 1981). یکی ازاثرات مهم سایکوسل که از مشترکات بین گیاهان میتواند به حساب آورد، متحمل شدن گیاه نسبت به خشکی است، یعنی گیاهانی که با این هورمون تیمار شوند، شرایط خشکی را بهتر از گیاهان شاهد تحمل می کنند( اسکار ریسبریک وهمکاران1982).بطور کلی هدف از اجرای آزمایش مذکور تعیین مناسب ترین غلظت سایکوسل برای کسب بالاترین عملکرد در رژیم بدون آبیاری در شرایط آب و هوایی منطقه و تعیین ارقام متحمل به خشکی از میان ارقام تیمار شده باهورمون سایکوسل و هم چنین مطالعه برخی از صفات کیفی و مرفولوژیک موثر بر عملکرد بادامزمینی در سطوح سایکوسل در رژیم آبیاری و بدون آبیاری( خشکی ) بوده است .

مواد و روش ها:

به منظور بررسی تاثیر 3 غلظت سایکوسل ( ماده کند کننده رشد) با غلظت های (0، 2، 4 میلی گرم در لیتر) بر عملکرد دانه و اجزای عملکرد 5 ژنوتیپ بادام زمینی تحت دو شرایط آبیاری و تنش خشکی، آزمایشی در سال زراعی 1387 در منطقه ضیابر واقع در استان گیلان انجام شد. کودهای پایه N.P.K هنگام کاشت به صورت نواری با فاصله از بذور کشت شده و در عمق خاک بر اساس تجزیه خاک و نیاز گیاه مورد استفاده قرار گرفت. صفاتی که مورد اندازه گیری قرار گرفتند شامل عملکرد غلاف رسیده، وزن غلاف رسیده و تعداد انشعابات شاخه بود. پس از مقایسه ارقام با رقم شاهدتجزیه داده ها با استفاده از نرم افزار SAS و MSTATC مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت و میانگین ها با استفاده از روش توکی آزمون شده و مورد مقایسه قرار گرفتند.

 


ارسال شده در توسط الهه
سفارش تبلیغ



">ا