سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زراعت و اصلاح نباتات


زراعت و اصلاح نباتات

الهه
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات هستم امیدوارم از سایت من خوشتان بیاید هر چند شاید دارای نقص های باشد ولی با نظر دادن شما امیدوارم بتوانم این نقص را اصلاح کنم دو چیز را هرگز فراموش نکن : 1) خدا را 2) مر گ را دوچیز راهمواره فراموش کن : 1) کسی به تو بدی کرد 2) به کسی خوبی کردی
وضعیت من در یاهـو

22تعداد بازدید روزانه

سوره یس [36]

ترتیب نزول: 41 سوره  

      محل نزول: مکّه                               تعداد کلمات: 729                             تعداد آیات: 83       

ترتیب مصحف: 36 سوره

نام های دیگر سوره: قلب قرآن قاضیه ریحانةالقرآن دافعه-

این سوره در« مکه » نازل شده و 83 آیه دارد

وجه نام گذاری این سوره آیه اول آن است که از حرف مقطعه قرآن می باشد. « یاسین » را نام پیامبر خدا هم دانسته اند

بخش های این سوره عبارت است از:

1.بیان رسالت پیامبر اکرم(ص) و هدف نزول قرآن کریم.

2.ذکر رسالت بعضی از پیامبران الهی و چگونگی دعوت آنها به توحید، ایمان آوردن حبیب نجار و پاداش اخروی وی و مبارزه پی گیر و طاقت فرسای رسولان الهی با شرک.

3.اشاره به آیات الهی در دنیا، معاد و دلائل آن، پرسش و پاسخ در قیامت، بهشت و جهنم.

4.ذکر آیاتی برای بیداری و هوشیاری ناآگاهان، مانند گردش در زمین برای آگاه شدن از اوضاع ستمکاران در گذشته اشاره به رویش گیاهان از زمین مرده، روییدن باغها و حرکت

کشتی ها در دریا.

این سوره مکی می باشد بجز آیه 54 که مدنی است.

محتوای سوره: در این سوره چهار بخش عمده مخصوصاً دیده می شود:

1) نخست سخن از رسالت پیامبر اسلام (ص) و قرآن مجید و هدف از نزول این کتاب بزرگ آسمانی است .

2) بخش دیگراز رسالت سه نفر از پیامبران الهی ، و چگونگی دعوت آنها به سوی توحید و مبارزه پی گیر و طاقت فرسای آنها با شرک سخن می گوید.

3) بخشی از این سوره که از آیه 33 شروع می شود و تا آیه 44 ادامه دارد مملوّ از نکات جالب توحیدی ، و بیان گویا از آیات و نشانه های عظمت پروردگار در عالم هستی است.

4) بخش مهم دیگری از این سوره در مسائل مربوط به «معاد» و دلائل گوناگون آن و چگونگی حشر و نشر ، و سوال و جواب در روز قیامت، و پایان جهان، و بهشت و دوزخ سخن می گوید، و در لابلای این بحثها آیاتی تکان دهنده برای بیداری و هشیاری غافلان و بی خبران آمده است که اثری نیرومند در دلها و جانها دارد.

فضیلت تلاوت سوره: سوره «یس» در احادیث به عنوان «قلب قرآن» نامیده شده است.

در حدیثی از پیامبر اسلام (ص) می خوانیم : «هر چیزی قلبی دارد، و قلب قرآن یس است».

در حدیثی از امام صادق (ع) نیز همین معنی آمده است و در ذیل آن می افزاید:«هر کس آن را در روز پیش از آن که غروب شود بخواند در تمام طول روز محفوظ و پر روزی خواهد بود، و هر کس آن را در شب پیش از خفتن بخواند خداوند هزار فرشته را بر او مامورمی کند که او را از هر شیطان رجیم و هر آفتی حفظ کنند...» و به دنبال آن فضایل مهم دیگری نیز بیان می فرماید.

محتوایی بیدارگر ایمان بخش و مسو ولیت آفرین و تقوا که وقتی انسان در آن اندیشه کند و این اندیشه در اعمال او پرتو افکن گردد خیر دنیا و آخرت را برای او به ارمغان می آورد.

                 


ارسال شده در توسط الهه
سفارش تبلیغ



">ا