سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زراعت و اصلاح نباتات


زراعت و اصلاح نباتات

الهه
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات هستم امیدوارم از سایت من خوشتان بیاید هر چند شاید دارای نقص های باشد ولی با نظر دادن شما امیدوارم بتوانم این نقص را اصلاح کنم دو چیز را هرگز فراموش نکن : 1) خدا را 2) مر گ را دوچیز راهمواره فراموش کن : 1) کسی به تو بدی کرد 2) به کسی خوبی کردی
وضعیت من در یاهـو

21تعداد بازدید روزانه

صفات بیوشیمیایی :

 مقدار پروتئین اندام هوایی باافزایش غلظت اتفون کاهش یافت و تیمارهای سایکوسل به طور کاملا معنی داری باعث افزایش، و تیمارهای پاکلئوبوترازول باعث کاهش پروتئین اندام هوایی شدند.

از مخلوط تیمارهای اتفون و سایکوسل، فقط اتفون 500+ سایکوسل 1000، و اتفون 1000+ سایکوسل 1000 باعث افزایش معنی دارپروتئین اندام هوایی گردیدند. مقدار قند اندام هوایی با افزایش غلظت اتفون نسبت به شاهد کاهش یافت،و بالاترین غلظت آن مقدار قند را 31% کاهش داد.تیمارهای سایکوسل باعث افزایش معنی دار قند اندام هوایی گردیده و غلظت 1000 میلی گرم در لیتر آن مقدار قند را 37% افزایش داد. از میان تیمارهای مخلوط اتفون و سایکوسل فقط تیمار اتفون 500+ سایکوسل 1000 باعث افزایش معنی دار قند گردید، و تیمارهای دیگر یا آنرا کاهش دادند و یا بی تاثیر بودند. مقدار پروتئین ریشه با افزایش غلظت اتفون از 1000 میلی گرم در لیتر به بالا افزایش پیدا کرد ولی این افزایش تنها در غلظت 4000 میلی گرم در لیتر با شاهد تفاوت معنی دار نشانداد. تیمارهای سایکوسل وپاکلوبوترازول تغییری در مقدار پروتئین ریشه ایجاد نکردند. از مخلوط غلظت های سایکوسل و اتفون،مخلوط اتفون از غلظت 500 تا 3000 میلی گرم در لیتر همراه با سایکوسل 1000 میلی گرم در لیتر باعث افزایش معنی دار آن نسبت به شاهد گردیدو غلظت های دیگر تفاوتی با شاهد نداشتند. غلظت های سایکوسل به طور معنی داری باعث کاهش مقدار قند پیاز گردیدند، به گونه ای که سایکوسل 1000 میلی گرم در لیتر مقدار آن را 33% نسبت به شاهد کاهش داد . از مخلوط غلظت های سایکوسل و اتفون، کلیه غلظت های اتفون همراه با سایکوسل 500 و هم چنین اتفون 4000 همراه با سایکوسل 1000 باعث افزایش معنی دار آن، و اتفون 500+ سایکوسل 1000 باعث کاهش معنی دار آن گردیدند. غلظت های مختلف سایکوسل و پاکلوبوترازول موجب افزایش معنی دار کلروفیل کل نسبت به شاهد گردیدند و مخلوط غلظت های اتفون و سایکوسل همگی باعث کاهش معنی دار آن نسبت به شاهد گردیدند.

بحث :

سایکوسل همانند پاکلوبوترازول باعث افزایش مقدار کلروفیل در برگ گردید، ولی برخلاف پاکلوبوترازول، وزن اندامهای هوایی آن نیز افزایش یافت. علت این افزایش احتمالا ناتوانی سایکوسل در انتقال مواد فتوسنتزی به اندامهای زیرزمینی است، که باعث انباشته شدن این مواد در اندام های هوایی گردیده است . چنین افزایشی در مقدار قند و پروتئین برگ های گیاه ماش تحت تاثیر سایکوسل نیز گزارش شده است. افزایش مواد فتوسنتزی در اندام های هوایی تحت تاثیر سایکوسل، باعث افزایش رشد گیاهان گردیده ، و آمادگی آن ها را برای بهاره شدن و القای گلدهی افزایش داد. چنین یافته هایی توسط (سینادوریا و همکاران 1971) در پیاز، (آتاویا و حسن 1995) در گلابی، و (رائو و همکاران 1997) در انبه گزارش شده است. عدم تاثیر منفی سایکوسل بر طول اندام هوایی شاید به دلیل پایین غلظت آن نیز باشد، زیرا (ساندرسن 1989) گزارش کرده است که سایکوسل حتی در غلظت 3000 میلی گرم در لیتر نیز تاثیری در طول اندام هوایی گل ساعتی نداشته، و یا درگیاه داوودی در غلظت های بالاتر از 5000 میلی گرم در لیتر کاهش طول اندام هوایی دیده شده است(Talukar, M. C. and L. Paswan. 1994).  

(سید محمد جواد آروین ، محمد حسن بناکار1381)


ارسال شده در توسط الهه
سفارش تبلیغ



">ا