سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زراعت و اصلاح نباتات


زراعت و اصلاح نباتات

الهه
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات هستم امیدوارم از سایت من خوشتان بیاید هر چند شاید دارای نقص های باشد ولی با نظر دادن شما امیدوارم بتوانم این نقص را اصلاح کنم دو چیز را هرگز فراموش نکن : 1) خدا را 2) مر گ را دوچیز راهمواره فراموش کن : 1) کسی به تو بدی کرد 2) به کسی خوبی کردی
وضعیت من در یاهـو

38تعداد بازدید روزانه

تاثیر تراکم بوته و کلرمکوات کلرید (CCC) بر ویژگی های ظاهری و عملکرد دانه کلزای پاییزه رقم طلایه

چکیده :

افزایش بوته با هدف بهبود عملکرد دانه گاهی باعث خوابیدگی بوته ها و کاهش کارایی فتوسنتزی شده و در نهایت به افت عملکرد دانه منجر می شود.

 در یک پژوهش مزرعه ای با استفاده از طرح بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار در محل ایستگاه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز واقع در باجگاه در خاکی با بافت silty clay loam تاثیر سه تراکم بوته 30، 50 و 70 بوته در مترمربع و سه غلظت مختلف کلرمکوات کلرید، صفر، 1.4 و 2.8 لیتر درهکتاربر برخی ازصفات مورفولوژیک رقم طلایه کلزای پاییزه (Brassica napus L.) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که افزایش تراکم از 30 به 70 بوته در مترمربع موجب افزایش معنی دار ارتفاع بوته در سطح 5 درصد گردید. همچنین ارتفاع بوته در تیمار کاربرد 1.4 لیتر در هکتار کلرمکوات کلرید در تراکم 70 بوته در مترمربع نسبت به شاهد کاهش معنی داری را نشان داد. تیمار محلول پاشی 2.8 لیتر در هکتار کلرمکوات کلرید موجب افزایش معنی دار قطر ساقه و عملکرد دانه در تراکم 70 بوته در مترمربع گردید. گرچه طول میانگره های ساقه و وزن خشک بوته در تیمار کلرمکوات کلرید روند کاهشی داشتند لیکن تفاوت آن ها با شاهد معنی دار نگردید. به نظر می رسد در شرایط مشابه با پژوهش حاضر رقم طلایه با تراکم 70 بوته در مترمربع و استفاده از 2.8 لیتر کلرمکوات کلرید در هکتار برای دستیابی به حداکثر عملکرد دانه قابل توصیه باشد.

مقدمه :

کلرومکوات کلرید با اختلال در مسیر چرخه بیوسنتز جیبرلیک اسید از تشکیل آن در میانگره های ساقه جلوگیری کرده و در نتیجه کم کردن سرعت رشد طولی میانگره های ساقه مانع از خوابیدگی ساقه ها می شود (آرتکا،1379،Yates and Steven,1987). بر اساس نتایج پژوهش های انجام شده، کاربرد کلرومکوات کلرید با کاهش مساحت برگ ها، افزایش سبزینگی برگ ها، کاهش ارتفاع بوته ها، تغلیظ شیره سلولی ، افزایش تعداد شاخه فرعی و افزایش قطر ساقه همراه بوده است

(Scarisbrick et al, 1982, Armestrong and Nicol, 1990).

هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی واکنش رقم طلایه کلزای پاییزه، به سه تراکم بوته در سه غلظت متفاوت کند کننده رشد کلرومکوات کلرید در شرایط کشت مزرعه ای در استان فارس بوده است .


ارسال شده در توسط الهه
سفارش تبلیغ



">ا