سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زراعت و اصلاح نباتات


زراعت و اصلاح نباتات

الهه
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات هستم امیدوارم از سایت من خوشتان بیاید هر چند شاید دارای نقص های باشد ولی با نظر دادن شما امیدوارم بتوانم این نقص را اصلاح کنم دو چیز را هرگز فراموش نکن : 1) خدا را 2) مر گ را دوچیز راهمواره فراموش کن : 1) کسی به تو بدی کرد 2) به کسی خوبی کردی
وضعیت من در یاهـو

54تعداد بازدید روزانه

کاربرد اثر برگ مانند کلرید مکوات تحت تنوع سطح های نیتروژن بر عملکرد پنبه دانه و اجزاء عملکرد

چکیده:

اثر کاربردبرگ مانند کلرید مکوات،تنظیم کننده رشد گیاهی، در پنبه دانه درمزرعه ایستگاه تحقیقاتی Bahawalpur، پاکستان در طی سال 2005 و 2006 تحت سطوح مختلف ازت (0،50، 100، 150، 200 کیلو گرم بر هکتار) انجام شد.

 دوزاستاندارد ازکلرید مکوات ( 1 لیتر درهکتار)در فاصله زمانی یک هفته در چهار برابر انشعابات ( 250 میلی لیتر بر هکتار) در ماه جولای در هر دو سال به کار برده شد.اطلاعات مربوط به عملکرد پنبه دانه تفاوت قابل ملاحظه در میان سطوح مختلف ازت و همچنین کلرید مکوات درمان شده و کرت درمان نشده نشان داد.بر اساس دو سال به طور متوسط ،مکوات تحت درمان قرار داده شد افزایش3,92 به 18,30 درصد کرت درعملکرد پنبه دانه بیش از پلات تحت درمان نشده سطوح متفاوت نیتروژن است. استفاده از کلرید مکوات افزایش عملکرد پنبه دانه در طول هر دو سال و بعنوان یک ابزار مدیریت برای یک کنترل مطلوب رشد گیاهی بیش ازحد بلند در ارقام پنبه درحال رشد را برای برداشت کارامد ثابت کرد.

مقدمه :

پنبه (Gossypium hirsutum L.) گیاهی است چند ساله با الگوی رشدی نامشخص. بنابراین رشد گیاهی و تولید مثل اتفاق می افتد و به طور همزمان رقابت برای محصولات فتوسنتز را افزایش می دهد(3). رویش بیش ازحد سرب در تمایلات به از دستدادن پنبه در تولید مثل ساختارها(5,6,18). از دست دادن انرژی تغییر مکان ساختارها ازتولید مثل به بخش گیاهی ازگیاه، و در نتیجه گسترش سریع رشد ساقه اصلی(11). خود سایه اندازی نیزممکن است منجر به از دست دادن ساختار تولید مثل در برخی موارد بعنوان بخش عمده ای از منبع تغذیه برای این سازه از شامل بودن برگ به ساختار تولید مثل بدست آمده است (1,2). وقتی که این برگ ها توسط بیش از حد رشد گیاهی سایه دار هستند، منبع تغذیه تهی بعلت کاهش توانایی فتوسنتز و ساختارهای عدم تکامل میوه دارمی تواند رخ دهد(11,18 ). به احتمال زیاد باعث از دست رفتن این ساختار تولید مثل نه تنها یکی بلکه ترکیبی از چند عامل و پروسه کارجمعی است . فرایندهای فیزیولوژیکی می تواند یک فرایند ساختار تولید مثل آغازعدم تکامل و کاهش نگهداری میوه کلی دربوته باشد(7).

کلرید مکوات تنظیم کننده رشد گیاه است که دراستفاده برای تولید پنبه برای چند دهه بعنوان یک ابزارمدیریت در کنترل رشد گیاهی شده است. این جیبرلیک اسید خنثی کننده است که توسط قسمت های سبز گیاه جذب شده است وطویل شدن سلول راکاهش می دهد. بنابراین آن ارائه می دهدکاهش پتانسیل سطح برگ و ارتفاع بوته های اضافی را محدود افزایش دهد(10,17). کلراید مکوات همچنین با افزایش همراه بوده است باتوجه به توسعه میوه(10,16,18).

Brar و همکاران (4) مشاهده کردند که برنامه برگ مانند کلرید مکوات در 80 داس تولید تعداد بیشتری ازشاخه های سیمپودیال (24.90).هانگ وهمکاران (8) متوجه شدند که پنبه را با کود مایع اسپری می تواند افزایش عملکرد9.3 و 28.8 درصد بالاترازاسپری که با پیکس یا آب زلال بود ارائه شد. نخ پیکس تولید اسپری با عملکرد 17.9 درصد بالاتر از آن را با اسپری آب. اسوان و همکاران(15) همچنین به مطالعه اثر کاربرد برگ مانند رشد گیاه عقب مانده ( کلرید مکوات، کلرید کلرو مکوات یا daminozide ) هر کدام یک باردر 300 پی پی ام در 75 داس اشاره شد و افزایش عملکرد پنبه دانه در بوته و عملکرد در هر هکتار، وزن صد دانه، دانه و درصد زنده بودن نهال بعلت افزودن میزان بالای نیتروژن ( 161 کیلوگرم نیتروژن درهکتار). در مطالعه دیگری (14) کاربرد کود شیمیایی نیتروژن(107 یا 161 کیلوگرم نیتروژن درهکتار) و کاربرد برگ مانندگیاه تنظیم کننده های رشد ( پیکس ( مکوات) یا سایکوسل ( کلرومکوات) یا Alar(daminozide) هر کدام یک باردر300 پی پی ام به کار روند، در 75 داس alongwith بالاتر دوز روی افزایش عملکردماده خشک، نیتروژن و جذب روی، باز شدن غوزه پنبه درهربوته ،وزن غوزه پنبه، شاخص دانه، شاخص لیف کتان، دانهدر بوته، عملکرد پنبه دانه، ضایعات پنبه و عملکرد درهرهکتار درGossypium barbadence. Jost و کاترن (9) اشاره کرد که درمانبا مخلوطی از کود برگ مانند اعمال شده در طول فصل برداشت پنبه افزایش یافته، تعداد قوزه پنبه ها و گره های باروری،تعداد دفعات مشاهده قوزه پنبه بالاتر در ابتدا سه موضع در اولین بار 10تولیدمثل شاخه ها وجود دارد. نفوذ کلرید مکوات بر رشد و عملکرد پنبه نشان داد که افزایش تراکم بوته با کمترین میزان غلظت کلرید مکوات( برنامه برگ مانند) افزایش عملکرد پنبه دانه و بالعکس (12). پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر کلرید مکوات در رشد گیاهان و توانایی تولیدمثل خود را به برداشت پنبه دانه عملکرد بالقوه تحت سطوح مختلف ازت انجام شد .


ارسال شده در توسط الهه
سفارش تبلیغ



">ا