سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زراعت و اصلاح نباتات


زراعت و اصلاح نباتات

الهه
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات هستم امیدوارم از سایت من خوشتان بیاید هر چند شاید دارای نقص های باشد ولی با نظر دادن شما امیدوارم بتوانم این نقص را اصلاح کنم دو چیز را هرگز فراموش نکن : 1) خدا را 2) مر گ را دوچیز راهمواره فراموش کن : 1) کسی به تو بدی کرد 2) به کسی خوبی کردی
وضعیت من در یاهـو

6تعداد بازدید روزانه

یس :آیه( 1) سرآغاز «قلب قرآن»

این سوره همانند 28 سوره دیگر قرآن مجید با حروف مقطعه آغاز می شود، و این بار دو حرف «یا ) سین» (یس). آیه اول سوره را تشکیل می دهد.

در خصوص سوره «یس» در روایتی از امام صادق (ع) می خوانیم که فرمود:«یس نام رسول خداست و دلیل بر آن این است که بعد از آن می فرماید تو از مرسلین و بر صراط مستقیم هستی».

آیه (2) - به دنبال این حروف مقطعه همانند بسیاری از سوره هایی که با حروف مقطعه آغاز شده سخن از قرآن مجید به میان می آورد، منتها در اینجا به آن سوگند یاد کرده ، می گوید: «سوگند به قرآن حکیم» (وَ القُرآنِ الحَکیمِ).

گویی قرآن را موجودی زنده و عاقل و رهبر و پیشوا معرفی می کند که می تواند درهای حکمت را به روی انسانها بگشاید.

البته خداوند نیازی به سوگند ندارد، ولی سوگندهای قرآن همواره دارای دو فایده مهم است:

نخست تاکید روی مطلب، و دیگر بیان عظمت چیزی که به آن سوگند یاد می شود.

آیه (3) - این آیه چیزی را که سوگند آیه قبل به خاطر آن بوده است باز گو می کند، می فرماید: «مسلماً تو از رسولان خداوند هستی» ( اِنَّکَ لَمِنَ المُر سَلینَ )

آیه (4) رسالتی  که توأم با حقیقت است و « بودن تو بر صراط مستقیم » ( علی صِراط ٍمُستَقیمٍ )

آیه (5) سپس  می افزاید : این قرآنی است که « از ناحیه خداوند عزیز و رحیم نازل شده » ( تَنزیلَ العزیزِ الرَّحیم ) عزت و رحمتش که یکی مظهر « انذار » و دیگری مظهر « بشارت » است با هم آمیخته و این کتاب بزرگ آسمانی را در اختیار انسانها گذارده است.

آیه (6) این آیه هدف اصلی نزول قرآن را این گونه شرح می دهد: قرآن را بر تو نازل کردیم « تا قومی را انذار کنی که پدران آنها انذار نشدند و به همین دلیل آنها در غفلت فرو رفته اند » (لِتُنذِرَ قَو مًا ما اُنذِرَ آباوُهُم فَهُم غا فِلُون َ).

قر آن نازل شد تا مردم غافل را هوشیار، و خواب زدگان را بیدار سازد .

آیه (7) سپس قرآن به عنوان یک پیشگویی درباره سران کفر و سردمداران شرک می گوید: «فرمان و وعده الهی بر اکثر آنها تحقق یافته و به همین دلیل ایمان نمی آورند» (لَقَد حَقَّ القَول َعَلی اَکثَرِهِم فَهُم لا یُومِنُون َ). حقیقت این است که انسان در صورتی اصلاح پذیر و قابل هدایت است که فطرت توحیدی خود را با اعمال زشت و اخلاق آلوده اش بکلی پایمال نکرده باشد و گرنه تاریکی مطلق بر قلب او چیره خواهد شد و تمام روزنه های امید برای او بسته می شود .


ارسال شده در توسط الهه
سفارش تبلیغ



">ا