سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زراعت و اصلاح نباتات


زراعت و اصلاح نباتات

الهه
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات هستم امیدوارم از سایت من خوشتان بیاید هر چند شاید دارای نقص های باشد ولی با نظر دادن شما امیدوارم بتوانم این نقص را اصلاح کنم دو چیز را هرگز فراموش نکن : 1) خدا را 2) مر گ را دوچیز راهمواره فراموش کن : 1) کسی به تو بدی کرد 2) به کسی خوبی کردی
وضعیت من در یاهـو

7تعداد بازدید روزانه

برداشت کلزا

زمان برداشت مناسب جهت دستیابی به عملکرد بیشتر اهمیت بسیاری دارد. برداشت زود هنگام می تواند کیفیت محصول را نبه علت بذرهای کوچک و نارس و درصصد بالای سبزینه کم کند.

در صورتی که برداشت دیر هنگام به علت ریزش غلافهای زودرس باعث نقصان عملکرد می شود. محصول می تواند به صورت دستی، با کف برها و یا برداشت مستقیم دروشود.

مرحله مناسب برداشت دستی یا کف بر کردن با نمونه برداری از قسمت میانی شاخه اصلی و شاخه های اولیه تاُمین می شودو با شمارش بذور سیاه و سبز درصد بذور سیاه محاسبه می شود. وقتی 40 تا 50 % دانه ها به رنگ قهوه ای روشن تا سیاه متمایل می شوند محصول باید برداشت و برای خشک کردن به محل خرمنکوبی برده شود. جهت کاهش ریزش، درو باید اوایل صبح و یا عصر انجام شود. در برداشت مستقیم وجود90-85 % بذور سیاه مشخصه ای کاربردی جهت شناسایی بهترین زمان برداشت می باشد. هیبرید های کلزا به دلیل رسیدگی یکنواخت و زودرس برای برداشت مستقیم مناسب می باشد. در برداشت مستیم کلزا تعیین زمان مناسب و تنظیم دقیق کمباین اثر فوق العاده هی در کاهش ریزش دانه دارد.

این کود با توجه به نیازهای اصلی گیاه کلزا تهیه شده و در برگیرنده اولویتهای مهم غذایی کلزا می باشد .

مقدار مصرف این کود

4 کیلو در 1000لیتر آب و زمان مصرف آن 2 نوبت قبل از گلدهی می باشد .

کلزا جزو گیاهانی است که بذور آنها توانایی جوانه زدن و رشد در دماههای پائین را دارند . به همین علت این گیاه به عنوان یکی از معدود گیاهان زراعی روغنی که قابلیت کشت درمناطق معتدله با ارتفاعات بالا و تحت شرایط خنک بصورت گیاه زمستانه را دارد ، مطرح می باشد . کلزا می تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرارگرفته و موجب افزایش عملکرد دانه این محصولات شود . دارا بودن تیپ های بهاره ، زمستانه و حد واسط امکان کشت این گیاه را در شرایط متفاوت اقلیمی فراهم می سازد . کلزا در بین دانه های روغنی از درصد روغن دانه بالایی ( 45 – 40 درصد ) برخوردار است .

تغذیه کلزا : کلزا نیاز فراوانی به ازت داشته و استفاده از کود ازته برای افزایش عملکرد ضروری می باشد . کلزا برای تولید هر تن دانه ، 60 تا 70 کیلوگرم ازت خالص از خاک جذب می کند. بایستی به این نکته توجه داشت که مصرف زیاد ازت نیز موجب کاهش درصد روغن دانه می گردد .

گیاه کلزا به ازای تولید هر تن دانه ، حدود 15 – 12 کیلوگرم فسفر در هکتار از خاک جذب می کند .

 همچنین نیاز کلزا به عنصر پتاسیم بالا بوده و کلزا مقدار زیادی از پتاسیم خاک

 

 را جذب می نماید . بر خلاف غلات زمستانه کلزا تقاضای زیادی برای جذب

 

 گوگرد از خاک دارد


ارسال شده در توسط الهه
سفارش تبلیغ



">ا