سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زراعت و اصلاح نباتات


زراعت و اصلاح نباتات

الهه
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات هستم امیدوارم از سایت من خوشتان بیاید هر چند شاید دارای نقص های باشد ولی با نظر دادن شما امیدوارم بتوانم این نقص را اصلاح کنم دو چیز را هرگز فراموش نکن : 1) خدا را 2) مر گ را دوچیز راهمواره فراموش کن : 1) کسی به تو بدی کرد 2) به کسی خوبی کردی
وضعیت من در یاهـو

76تعداد بازدید روزانه

 

گل گاو زبان

گاو زبان گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع ساقه آن تا 60 سانتیمتر می رسد. ساقه آن شیاردار و خاردار می باشد . برگهای این گیاه ساده و پوشیده از تارهای خشن است .

 گلهای آن به رنگ آبی، سفید و بنفش می باشد . گاو زبان احتمالا از شمال افریقا به نواحی دیگر راه یافته و امروزه در منطقه مدیترانه، نواحی شمال آفریقا و قسمت های از خاورمیانه می روید . گل ، برگ و سر شاخه های گلدار آن به مصرف دارویی می رسد.

خواص دارویی :

ویتامین c فراوان، تصفیه کننده خون برطرف کننده سرفه، آرام کننده اعصاب، بی اختیاری در دفع ادرار، عرق آور، درمان برونشیت، ادرار آور، درمان بیماری سرخک و مخملک سفید، تقویت کلیه ها، درمان التهاب و ورم کلیه گاو زبان یک گیاه علفی یک ساله است که از اردیبهشت تا شهریور گل می دهد . این گیاه به احتمال زیاد بومی منطقه مدیترانه است ولی بعضی محققین عقیده دارند بومی خاورمیانه است .

کشت و کار:

 گل گاو زبان به وسیله عربها در جنوب اسپانیا در قرون وسطی معرفی شد. این گیاه در بسیاری از مناطق اروپا، غرب آسیا و آمریکای شمالی می روید و اغلب به صورت وحشی در محل های لم یزرع و کناره رودخانه ها دیده می شود . بخشهای هوایی به منظور اهداف دارویی در ابتدای گلدهی از خرداد تا شهریور شده و در سایه خشک می شوند. این دارو بویی شبیه خیار دارد و طعم آن تند می باشد. حاوی موسیلاژ، ساپونین ها، تانن ها و دیگر ترکیبات است و مدر، ضد التهاب و سرد است . البته اثر آن اختصاصی نیست . دم کرده آن برای التهاب مجاری ادرار، روماتیسم و بیماری های قلبی مفید است. بخش های هوایی گل گاو زبان با شوید به عنوان سالاد یا به عنوان چاشنی در سالاد استفاده می شود . این گیاه از حالت وحشی جمع آوری می شود و نیز برای مصارف خانگی کشت می گردد. گیاه گل گاو زبان در مقایسه با کرم هیدرو کورتیزون در بهبود و جلوگیری از عود بیماری پوستی مادرزادی درماتیت اتوپیک تاثیر بیشتری دارد .


ارسال شده در توسط الهه
سفارش تبلیغ



">ا