سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زراعت و اصلاح نباتات


زراعت و اصلاح نباتات

الهه
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات هستم امیدوارم از سایت من خوشتان بیاید هر چند شاید دارای نقص های باشد ولی با نظر دادن شما امیدوارم بتوانم این نقص را اصلاح کنم دو چیز را هرگز فراموش نکن : 1) خدا را 2) مر گ را دوچیز راهمواره فراموش کن : 1) کسی به تو بدی کرد 2) به کسی خوبی کردی
وضعیت من در یاهـو

40تعداد بازدید روزانه

تنش یا استرس :

در تعریف عام عبارت است از هر نیرویی که به جسمی وارد شود که براثر این نیرو تغییراتی در ابعاد جسم به وجود می آید که به این تغییرات استرین strain گویند .

در گیاهان استرس برابر است با تحریکاتی که منجر به برهم خوردن تعادل زیستی گیاه می شود حالت تنش در شرایطی پیش می آید که یک عامل محیطی خارج از حد نرمال بر گیاه اثر بگذارد .

سرمازدگی یکی از مهم ترین استرسهای محیطی موثر در 1. رشد گیاهان 2. تولید محصولات زراعی است

تنش به دودسته تقسیم می شود:

1.زیستی    2.غیر زیستی

از جمله تنشهای غیر زیستی می توان به تنش دما اشاره کرد که خود شامل :

 1. تنش سرما 2.تنش یخبندان 3.تنش حرارت بالا

تنش سرما مهم ترین تنش محیطی دوران جوانه زنی گیاه محسوب می شود .

بروز سرمای ناگهانی در بهار و نبزابتدای پاییزاز خصوصیات مناطق خشک و شمالی است. گیاهان زراعی این مناطق در معرض سرما قرار دارند خسارت ناشی از آن :

1.درجه حرارت پایین 2.مدت دوام درجه حرارت پایین 3. مرحله رشد گیاه که با سرما مصادف است بستگی دارد .

تنش سرما در اکثر مناطق مخصوصا در نواحی مدیترانه ای دماهای پایین زمستان و میزان رشد گیاهان زراعی رامحدود ساخته،توسعه پوشش گیاهی در روی زمین را کند می کند در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری تنش سرما به عنوان مهم ترین عامل محدود کننده گیاهان است. اکثر گیاهان زراعی مناطق گرمسیری و معتدله مانند ذرت ، پنبه، خیار ، برنج ، سویا ، کدو، گوجه فرنگی و ...در معرض دماهای بالای یخ زدگی ( محدود 15-0 درجه سانتی گراد ) قرار می گیرند آسیب می بینند، به گونه ای که پس از چند ساعت از شروع پژمردگی شدیدی رخ می دهد .   


ارسال شده در توسط الهه
سفارش تبلیغ



">ا