سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زراعت و اصلاح نباتات


زراعت و اصلاح نباتات

الهه
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات هستم امیدوارم از سایت من خوشتان بیاید هر چند شاید دارای نقص های باشد ولی با نظر دادن شما امیدوارم بتوانم این نقص را اصلاح کنم دو چیز را هرگز فراموش نکن : 1) خدا را 2) مر گ را دوچیز راهمواره فراموش کن : 1) کسی به تو بدی کرد 2) به کسی خوبی کردی
وضعیت من در یاهـو

39تعداد بازدید روزانه

گونه های زعفران

گونه های زعفران موجود در ایران شامل موارد ذیل می باشند:  


1-  زعفران آلمه ( زرد ):

ارتفاع این گیاه 10-5 سانتی متر گلهای زرد به همراه 3-1 برگها این گیاه در بهار گل می دهد گاهی از درون برف گلهای زرد زیبای خود را نمایان می سازد.
پراکنش: این گیاه از منطقه آلمه رباط قره بین جنگل گلستان و پارک ملی گرگان جمع آوری شده و در ارتفاعات 1900-1600 متر مشاهده شده است و گیاه اندمیک ایران است.
  

 2-  زعفران سفید ( دو گله ):

رنگ گلها سفید و پوشش آنها دارای رگه های بنفش می باشد. کلاله ها با رنگ زرد نارنجی بندرت سفید می باشد تعداد برگها 9-3 عدد،سبز مایل به خاکستری هستند که همراه گلها ظاهر می شوند. بنه این زعفران به خاطر داشتن پوشش فیبری به شکل دوایر متحدالمرکز از سایر گونه ها قابل تشخیص است.  
پراکنش : در تپه های سنگی و پر خاک و خاشاک در ارتفاعات 2700-800 در شمال، گرگان پارک گلستان، گنبد کاووس، مرند، تبریز، ارومیه، کرمانشاه در اسفند تا اردیبهشت ماه دیده می شود.  

 3-  زعفران بنفش:

ارتفاع این گیاه 8-6 سانتی متر، گلها 3-1 عدد، برگها 7-4 عدد که به طور همزمان در بهار ظاهر می شوند. رنگ گلها بنفش یا سفید میباشد. 
پراکنش: در مناطق استپی و خشک شمال خراسان مانند بجنورد، شمال غربی قوچان کوههای کوپه داغ از ارتفاع 2300-1200 دیده می شود این گیاه اندمیک ایران است.

 4زعفران خزر :

ارتفاع این گونه 12-10 سانتی متر بوده رنگ گلها سفید یا بنفش یاسی و در گلوگاه زرد می باشند تعداد گلها 2-1 عدد تعداد برگها 6-2 که گلها و برگها همزمان با هم در پاییز ظاهر می شوند. 
پراکنش: در چمنزارها جنگل گلستان، دریای خزر در مناطق فرح اباد ساری آمل، دامنه های کم ارتفاع البرز در منطقه سفید رود لاهیجان و رشت مشاهده می شوند و در زمینهای پست و کم ارتفاع از 1300-0 می روید. این گیاه اندمیک ایران است.  
 
5-  زعفران زیبا:

ارتفاع این گیاه 12 سانتی متر بوده همچنان که نام لاتین این گیاه به معنی زیبا می باشد حقیقتا گیاه زیبایی با گلهای آبی سوسنی دارای رگه های تیره و خامه 3 شاخه ای به رنگ نارنجی روشن است و در ماههای مهر و آبان گل می دهد. میوه و برگها در فصل بهار ظاهر می شوند. 
پراکنش : در چمنزارهای ضلع شمالی کوههای البرز، گرگان، پارک گلستان، فیروزآباد، کلاردشت گیلان، آذربایجان، اردبیل، در ارتفاعات 1800-1200 متر می روید.  

6-  زعفران جو قاسم :

تعداد برگها 14-9 عدد، گلهای 5-2 عدد.زمان گلدهی در اوایل فصل پاییز می باشد. بنه های این زعفران را در گلپایگان در فصل بهار جمع آوری کرده و سرخ می کنند و یا در شیر جوشانده برای خوردن مصرف می کنند. بنه آن در محل به جو قاسم معروف است. 
پراکنش: در مناطق کرمانشاه، آذربایجان، گلپایگان، فیروزآباد، در ارتفاعات 2300-1300 می روید.


ارسال شده در توسط الهه
سفارش تبلیغ



">ا