سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زراعت و اصلاح نباتات


زراعت و اصلاح نباتات

الهه
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات هستم امیدوارم از سایت من خوشتان بیاید هر چند شاید دارای نقص های باشد ولی با نظر دادن شما امیدوارم بتوانم این نقص را اصلاح کنم دو چیز را هرگز فراموش نکن : 1) خدا را 2) مر گ را دوچیز راهمواره فراموش کن : 1) کسی به تو بدی کرد 2) به کسی خوبی کردی
وضعیت من در یاهـو

3تعداد بازدید روزانه

 7- زعفران زاگرسی :

ارتفاع این گیاه 10 سانتی متر .گلهای آن دارای رنگهای متنوع از سفید تا آبی سوسنی پررنگ می باشد و معمولا در سطح خود رگه هایی به رنگ ارغوانی تیره تر داشته و قاعده داخل آنها به رنگ سفید تا زرد دیده میشود. گلها 3-1 عدد در پایین ظاهر میشوند. برگها گاهی همزمان با گلدهی ظاهر شده و 4-3 عدد میباشند. 


پراکنش : غرب آذربایجان بین خوی و جلفا، شیرکوه ارومیه بین خوانسار و. اصفهان، خرم اباد، ملایر، اراک، سفید دشت در ارتفاعات بین 3500 و 1200 می روید.  
8- زعفران گیلان :

گلهای پاییزی منفرد و لوله گلپوش 4-3 سانتی متر طول دارد . برگها در فصل پاییز بعد از گلدهی ظاهر می شوند. 

پراکنش : در غرب آذربایجان بین راه خلخال به اسالم در انتهای جنگل و در ارتفاعات 2400 متری مشاهده شده است. این گیاه اندمیک است.  
9- زعفران کوهستانی الاتاویکوس:

محل رویش شرق دریای خزر در منظقه بین تاشکند و کوههای تین شان در غرب جمهوری خلق چین و در مناطق کوهستانی پوشیده از برف در ارتفاعات 2300-1800 متری.  
10- زعفران کوهستانی کرل کوی ای:

محل رویش شمال شرق ایران ،فیض آباد افغانستان، چترال پاکستان و تاشکند.  
11- زعفران خوراکی :

که در مناطق مختلف ایران کشت می شود

پزشکی

ترکیبات شیمیایی:  
زعفران دارای مواد چرب ، املاح معدنی ، موسیلاژ و اسانس های فراوان می باشد .رنگ زعفران مربوط به ماده ای بنام کروسین است که در آن وجود دارد پیاز زعفران سمی است و مصرف یبش از حد آن برای حیوانات کشنده است  .
خواص داروئی:  
زعفران از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است . مهمترین خاصیت زعفران که از قدیم الایام از آن استفاده می شده است درمان افسردگی می باشد . این خاصیت مهم حتی در شعر شاعران نیز انعکاس یافته است.    
 
شاهد آن شعر خاقانی است که می گوید:  
 
گر کسی را زعفران شاید فزاید گو فزای    ***  

                     چون تو با غم خو گرفتی زعفران کس مخور 

 


ارسال شده در توسط الهه
سفارش تبلیغ



">ا