سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زراعت و اصلاح نباتات


زراعت و اصلاح نباتات

الهه
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات هستم امیدوارم از سایت من خوشتان بیاید هر چند شاید دارای نقص های باشد ولی با نظر دادن شما امیدوارم بتوانم این نقص را اصلاح کنم دو چیز را هرگز فراموش نکن : 1) خدا را 2) مر گ را دوچیز راهمواره فراموش کن : 1) کسی به تو بدی کرد 2) به کسی خوبی کردی
وضعیت من در یاهـو

85تعداد بازدید روزانه

انتخاب بذر گندم

بذر مطلوب، که دارای حداکثر قوه نامیه و مشتمل بر تمام صفات مورد نظر باشد، مسلماً حداکثر عملکرد را به دست خواهد داد.

عواملی که در انتخاب نوع بذر اهمیت زیادی دارند و در موقع برگزیدن بذر باید به آنها توجه شود عبارتند از: بالا بودن قوه نامیه بذر، پایین بودند درصد بذر علفهای هرز، خلوص کامل بذر، و مخلوط نبودن آن با بذر سایر گیاهان. در ایران، از قدیم چنین متداول بود که کشاورزان گندمهای خوب را در سر مزرعه انتخاب و بعد از بو جاری به عنوان بذر سال آینده نگهداری می کردند. چنین روشی برای انتخاب بذر گندم هنوز در اکثر دهات دور افتاده مملکت متداول است. بذر گندم انتخاب شده جهت کشت باید دارای خواص مطلوب دیگری مانند تطابق منطقه ای، قدرت پنجه زدن کافی، طول ساقه متناسب، استحکام ساقه، مقاومت نسبت به آفات و بیماریها، خواص مخصوص خرمنکوبی، و بالاخره کیفیت نانوایی خوب باشد. در صورتی که بذر با در نظر گرفتن عوامل فوق برگزیده شود حداکثر محصول را از لحاظ کمّی و کیفی خواهد داشت .باید سعی کرد که در مناطق مختلف کشور سطح زیر کشت چنین بذرهایی را نسبت به سایر بذرهای محلی یا بذرهای گواهی نشده زیادتر کرد. بذرهای انتخاب شده فوق که در دسترس زارعان قرار می گیرد باید قبلاً به گواهی سازمانهای مربوطه رسیده باشد و یا بذر گواهی شده را به عنوان بذر تخمی یا بذر ازدیادی برای کشت انتخاب کرد. بذرهایی که مورد حمله آفات و بیماری قرار گرفته باشند دارای دانه هایی چروکیده اند و گاهی ممکن است به کلی قوه نامیه خود را از دست داده باشند و سبز نشوند و یا اینکه بعد از سبز شدن بوته های ضعیف لاغری به بار آورند که تحت شرایط نامساعد طبیعی به زودی از بین بروند. در اکثر نقاط غله خیز دنیا، دانه های گندم را قبل از کشت با ترکیبات مختلف قارچ کش گندزدایی یا ضدعفونی می کنند. ترکیبات قارچ کشها، مانند سر زان یا کات کبود، از املاح مختلف مس و جیوه هستند. کات کبود را به میزان 5/0 درصد به صورت گرد و چنانچه ذرات آن ریز باشد به میزان 250 گرم برای 100 کیلو گرم گندم به کار می برند. گرد کات کبود را در بشکه های مخصوص مخلوط کن با گندم میریزند؛ با چرخش بشکه، قارچ کش با دامنه های گندم آغشته می شود .

با توجه به افزایش روز افزون جمعیت دنیا مسئله انتخاب بذر گندم متناسب و مطلوب که دارای خواص خوب نانوایی باشد باید در سر لوحه کشت و کار کشاورزان تولید کننده غله قرار گیرد. در اقتصاد و روابط تجارتی بین ممالک مختلف دنیا و برحسب تجارت متقابل باید متوجه بود که گندمهای وارد شده ارزش نانوایی مرغوبی را دارا باشند.


ارسال شده در توسط الهه
سفارش تبلیغ



">ا