سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زراعت و اصلاح نباتات


زراعت و اصلاح نباتات

الهه
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات هستم امیدوارم از سایت من خوشتان بیاید هر چند شاید دارای نقص های باشد ولی با نظر دادن شما امیدوارم بتوانم این نقص را اصلاح کنم دو چیز را هرگز فراموش نکن : 1) خدا را 2) مر گ را دوچیز راهمواره فراموش کن : 1) کسی به تو بدی کرد 2) به کسی خوبی کردی
وضعیت من در یاهـو

90تعداد بازدید روزانه

سطح زیر کشت و تولید گندم

میزان تولید گندم در نقاط مختلف بسته به سطح زیر کشت و متوسط عملکرد در کشور های مختلف بسیار متغیر است. این تغییرات به دلیل تغییرات شرایط آب و هوایی ، خاک ، ارقام و تکنولوژی کشت می باشد.

در حال حاضر گندم از نظر سطح زیر کشت و میزان کل تولید نسبت به سایر غلات مهم ( برنج، ذرت، جو ) در جهان مقام اول را دارا می باشد. سطح زیر کشت گندم 84 میلیون هکتار بیش از برنج و 100 میلیون هکتار بیش از ذرت می باشد. بین سال های 1960 تا 1990 تولید جهانی گندم دارای روند رشد بسیار بالایی بوده است، به صورتی که طی سال های 1961 تا 1990 سطح زیر کشت از 210 میلیون هکتار به 230 میلیون هکتار افزایش یافته است. تولید جهانی گندم در سال 1990 به 5/596 میلیون تن رسیده است که این میزان 5/2 برابر 30 سال گذشته است. در این زمان میانگین تولید گندم از 1150 کیلو گرم در هکتار به 2586 کیلو گرم در سال 1990 رسیده است. دستیابی به این سطح تولید در پی یک سلسله تلاش های پیگیر پژوهشگران در زمینه به زراعی و به نژادی و سایر عملیات موثر دیگر در بالا بردن تولید گندم حاصل گردیده و در سه دهه اخیر از افزایش زیادی برخوردار بوده است.

 البته دشوار است که به درستی روشن کرد که چه مقدار از افزایش عملکرد را می توان به پتانسیل ارقام اصلاح شده و چه مقدار را به کشت بهتر و تجربه مدیریت نسبت داد. بنا بر مطالعات هیوس در بیشتر کشورهای پیشرفته افزایش عملکرد غالبا ناشی از افزایش پتانسیل ژنتیکی ارقام اصلاح شده می باشد. علاوه بر این اخیرا شواهد نشان می دهد که استفاده از مدیریت مناسب در گندم های نیمه کوتاه در کشور های در حال توسعه عمدتا باعث افزایش عملکرد شده است.


ارسال شده در توسط الهه
سفارش تبلیغ



">ا