سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زراعت و اصلاح نباتات


زراعت و اصلاح نباتات

الهه
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات هستم امیدوارم از سایت من خوشتان بیاید هر چند شاید دارای نقص های باشد ولی با نظر دادن شما امیدوارم بتوانم این نقص را اصلاح کنم دو چیز را هرگز فراموش نکن : 1) خدا را 2) مر گ را دوچیز راهمواره فراموش کن : 1) کسی به تو بدی کرد 2) به کسی خوبی کردی
وضعیت من در یاهـو

91تعداد بازدید روزانه

مواد چربی

میزان مواد چربی ( لیپید) در دانه گندم 2-5/1% است. بیشترین مقدار چربی در جنین و لایه آلئورن ذخیره می گردد. چربی دانه گندم بیشتر از اسید الئیک و اسید لینولیک، یعنی اسید هایی که به آسانی اکسیده می شوند تشکیل شده است.

اسید های مزبور در شرایط مطلوب رطوبت و حرارت تحت تاثیر لیپاز، آزاد و موجب افزایش اسیدی شدن آرد می گردند. آرد سفید که از دانه های گندم بعد از جدا شدن جنین و پوسته دانه به وجود می آید و در نتیجه دارای مقادیر بسیار کمی چربی می باشد، بهتر از آرد کامل مصرف می گردد.

مواد سلولزی

مواد سلولزی دانه گندم 5/2-9/1% می باشد که بیشتر در قسمت های خارجی دانه (پریکارپ) و پوست دانه که جدا می گردد قرار دارد(سبوس ) .

مواد معدنی

مواد معدنی دانه گندم 3/2-5/1% و شامل فسفر، پتاسیم، منیزیم، آهن و ترکیبات کلر و سدیم است. دانه های گندم از نظر کلسیم فقیر می باشند. مواد مدنی دانه گندم مانند سلولز در بخش های خارجی دانه قرار دارد و ر هنگام آسیاب کردن از آرد جدا می گرد ( سبوس دانه ) بنابراین آرد سفید در مقایسه با آرد کامل دانه گندم محتوای بسیار کمی از مواد معدنی و سلولزی را در خود دارد. میزان مواد معدنی دانه گندم با شرایط تغذیه ای گیاه با مواد معدنی بهبود می یابد. کود های فسفر و پتاسیم مواد معدنی دانه گندم را افزایش می دهند.

ویتامین ها

دانه یا آرد کامل گندم دارای مقادیر زیادی ویتامین می باشد. ویتامین های دانه گندم شامل ویتامین های B1(0/5-0/8 mg/100) ، B2(0/2-0/4 mg/100g) ، K( K1, K2, K3,)، B6(3-6 mg/100g)، B12(2-5mg/100g)، E(4-7 mg/100g) و مقدار بسیار کمی ویتامینH است. دانه های گندم از نظر ویتامینA فقیر و فاقد ویتامین هایC وD می باشند. ویتامین ها بیشتر در بخشهای خارجی دانه قرار دارند و در موقع آسیاب کردن از آرد سفید جدا می گردند. ویتامین B1 و بعضی از ویتامین های B کمپلکس بویژه در بخش های برونی (پوسته) و جنین قرار دارد. ویتامین EوA در جنین بیشتر یافت می گردد.


ارسال شده در توسط الهه
سفارش تبلیغ



">ا